Efter de mange lange løbeture, begyndte det at gøre ondt i foden. Ikke så meget i begyndelsen, men jo mere jeg løb, jo værre blev det. Det var ikke hele foden der gjorde ondt, men min hæl var blevet særlig sart. Først startede det som en mild ømhed, lidt ubehagelig, men ikke mere end hvad jeg kunne klare. Så blev det langsomt værre, og selvom jeg måske skulle have taget den med ro i et stykke tid, tænkte jeg ikke så meget over det. Jeg havde haft små skader og skavanker før, men de kunne jo bare løbes af!

smerter i fødder

Desværre for mig, kunne min ømme hæl ikke løbes væk – tværtimod blev det kun meget værre. Det begyndte at gøre ondt om morgenen – lige frå morgenstunden var der skarpe smerter i min hæl. Det hjalp en smule at lægge min fødder på is og holde dem hævet over mit hjerte. Men det var tydeligt, at min hæl var skadet og den skulle behandles. Jeg var nødt til at søge professionel hjælp.

Fik en diagnose

Det viste sig at jeg havde slidt så meget på min hæl at jeg udviklede en hælspore. Det er en stress-induceret inflammation skade som udvikler sig fra regelmæssigt stød og stress på hælen. Hælspore er faktisk mere almindeligt end de fleste tror – de fleste langdistance løbere har døjet med det på et eller andet tidspunkt. Hælspore skal helst forebygges men kan også behandles hvis konditionen viser sig at være kronisk.

Hælspore kan behandles

Heldigvis for mig, kom jeg i kontakt med en fysioterapeut i København, med speciale i bl.a hælspore behandling. Fordi hælspore er en muskel skade kan den masseres og ises ned. Jeg fik flere behandlinger før det begyndte at blive bedre, men så vendte situationen sig også. Efter en måned tid var min hæl så småt blevet god igen. Hælspore skal ihvertfald ikke holde mig tilbage når det nemt kan behandles. Med professionel vejledning kan jeg nu selv behandle min hælspore derhjemme. Og med nogle nye sko med bedre hæl-support kan jeg komme ud og løbe igen – smertefrit.

 

Foden led af smerter

Post navigation